Jaume Sarramona (Curriculuma)
1. Curriculumaren oinarriak:
-Bost oinarri ditu nagusi:
Lehenik, izaera filosofikoa duena da, eta curriculumaren
bidez lortu nahi diren jomugak zehazten dira, hau da, gizakiarentzako
onuragarria izan nahi duen hori.
Bigarren oinarria, testuinguru sozialarekin lotutakoa da, gizartearen
testuinguru jakin batean garatzen delako, curriculuma berez gizartearen eta
historiaren emaitza delako. Hezkuntzaren (ikastetxe, ikasle, irakasle)
dimentsio soziala islatzen da curriculumean, eta hor jasotzen da zer nolako
gizartea sustatu nahi den. Kultura, leku eta aldi jakin batean egiten du bere
bidea curriculumak.
Hirugarrenik, oinarri epistemologikoa da. Esparru eta gai desberdinak osatzen
dituzten jakintza zientifikoetan ere oinarritzen da eskolako curriculuma.
Epistemologiaren ikuspuntua sakonenan hartu behar da kontuan curriculumaren
plangintza egiterakoan.
Laugarrenean, irakaskuntza-ikaskuntza prozesuan parte hartzen duten pertsonen
ezagutza psikologikoa nabarmentzen da.
Azkenik, bostgarren oinarria, pedagogikoa da, irakasleen esperientziaren oinarri
teoriko eta sintetitzailea biltzen duelako. Curriculumaren oinarri pedagogikoak
hainbat galderei erantzuteko balio du, hala nola, zer merezi du ikastea, zelan
lortzen da hau edo bestea ikastea, noiz antolatu behar dira prozesu didaktikoak
eta abar. Horri guztiari ebaluazioa erantsi behar zaio, bai prozesuena bai
emaitzena.
CURRICULUMA: oinarri psikologikoa,
oinarri pedagogikoa, oinarri filosofikoa, oinarri soziopolitikoa eta oinarri
epistemologikoa.
2. Espainiako eredua: curriculumaren mailak
Maila bakoitzak bere helburu orokorrak dauzka (haur hezkuntza, lehen hezkuntza
eta bigarren hezkuntza). Eduki multzoak maila bakoitzean landu beharrekoaren
informazioa ematen dute eta hiru ataletan banatuta daude; alde batetik,
kontzeptuak, egintzak eta printzipioak; bestalde, prozedurak; eta azkenik,
baloreak, arauak eta jarrerak.
3. Curriculumaren diseinua
-Helburuak: hezkuntzari lotutao balore filosofiko eta sozialak jasotzen
dituzten jomugetatik sortzen dira helburu pedagogikoak, eta horiek ezartzea
pedagogiari dagokio. Hiru multzotan banatuta daude, trebetasunak, jarrerak eta
jakintza arloko helburuak.
-Edukiak: jakintzen edo kultur formen multzoa izendatzen dute, ikasleek multzo
hori berenganatzea eta multzo horretaz jabetzea nahitaezkoa delako ikasleen garapen
eta sozializaziorako. Honakoak ere hiru multzotan banatzen dira: jakitearekin
lotuta daudenak, egiren jakitearekin eta izaten jakitearekin lotura dutenak.
-Metodologia: estrategiak diseinatzea berekin dakar irakasle zein ikasleek egin
beharreko jarduerak ezartzea, ikasle eta irakasleak edukiez jabe daitezen, eta
proposatutako jomuga pedagogikoak lor ditzaten. Metodologiaren jardueren
barruean, irakasleen eta ikasleen jarduerak bereizten dira, eta ikasleen kasuan
taldekako jarduerak eta jarduera individualak.
- Baliabide didaktikoak: jarduera metodologikoekin gertatzen zen bezala,
baliabide didaktikoak ere irakasleen prestakuntzaren eta zaletasunen
araberakoak izango dira. Zentro bakoitzaren baliabide ekonomikoei lotuta daude
baliabide didkatikoak.
-Ebaluazioa: honen bidez, planifikazioaren eta curriculumaren aplikazioaren
gaineko erabakiak hartzeko behar dugun informazioa lortzen da. Bi ataletan
banatzen da, lehen ebaluazio bat (diagnostikoa), non ikastetxearen
errealitatera moldatu behar den ebaluazioa, eta bestetik, bigarren ebaluazio
bat, non prozesuan eta emaitzan oinarritzen den eta ikasleek ikasturtean zehar
ikasitakoa eta landutakoa ebaluatzen den.
4. Ezkutuko curriculuma
Eskolaren eraginpetik kanpo geratzen diren hezkuntza arloko eraginen multzoa
da. Jaccson-en aburuz, eskolan daude sari eta botere sistemak izendatzeko balio
du, eta horien bidez osatzen dituzte eta ikasleen euren balore sozialak.
Horrela, ikastetxean nagusi den ideologia soziopolitikoarekin lotzen da
ezkutuko curriculuma.
No hay comentarios:
Publicar un comentario